Jak vybrat stavební kolečko
Stavební – zahradní kolečko, jaké vybrat.
Stavební (zahradní) kolečko asi zná každý, je nezbytnou součástí výbavy stavebníka, farmáře či dalších profesionálů, ale využití nalezne i u domu a na zahradě. Manipulaci s kolečkem zvládne každý, jedná se o velmi univerzálního a šikovného pomocníka, se kterým můžeme odvézt i značně těžký náklad, případně náklad problematický, například mokrý či zapáchající. Po použití jej lze snadno umýt ostříkáním vodou a pak uložit opřením o zeď, kde zabere minimum místa.
Dalo by se říci, že kolečka se podobají jako vejce vejci, byl by však omyl myslet si, že mezi nimi nejsou podstatné rozdíly. Rozdíl viditelný při pozornějším pohledu je velikost, respektive objem korby kolečka, který spolu s robustností konstrukce podmiňuje i nosnost kolečka. Zde je třeba si uvědomit, že velké kolečko nemusí být vždy výhodou, větší rozměry a vyšší hmotnost nákladu vyžadují zvýšené úsilí při manipulaci. Pokud však potřebujeme často převážet velký náklad a máme dostatek sil, můžeme zvolit velké zahradní kolečko s prostornou korbou, ušetří nám to čas. Pro občasné použití nebo v případě kdy nevadí, že pro přemístění nákladu musíme jet vícekrát, postačí malé či střední kolečko, například kolečko 80l, které je obratnější a lépe se s ním manipuluje při vynaložení menší síly.
Dalším, již méně viditelným rozdílem, je typ kola. Pokud zvolíme kolo s plnou pneumatikou, máme jistotu, že nikde nepíchneme, což na stavbě není zanedbatelné riziko. Musíme však počítat s horšími jízdními vlastnostmi v terénu a také s většími otřesy do rukou. Zde hodně záleží na tom, jak je kolo vyrobeno. Nejčastěji bývá použita tvrdá pryž s různě tvarovaným žebrováním, které umožňuje částečnou pružnost kola.
Zahradní kolečko vybavené nafukovací pneumatikou je poměrně výrazně pohodlnější při manipulaci, lépe překonává terén a díky pružné reakci na nerovnostech jsou tlumeny otřesy při jízdě. Takové kolečko ovšem vyžaduje více péče a alespoň základní servis. Při jízdě musíme být více pozorní, abychom se vyhnuli místům, kde by mohlo dojít k poškození, nejčastěji propíchnutí pneumatiky. V tom případě si totiž přiděláme poměrně dost práce při výměně či zalepení děravé duše. Je třeba si také uvědomit, že pneumatika kolečka musí být nafouknuta na správný tlak, pokud je příliš tvrdá, připravíme se o výhody nafukovacího typu kola, pokud je nafouknuta málo, klade zvýšený odpor při jízdě a je náchylná na poškození při "hupsnutí" zatíženého kolečka z vyvýšeného místa, kdy může dojít k průrazu duše o ráfek kola.
Málo známým rozdílem je použitý typ ložiska. U některých typů koleček slouží jako ložisko krátká trubka či kulatina v ose kola. Je to spolehlivý způsob, ovšem je třeba počítat s tím, že kolo nemá tak hladký chod a trvanlivost tohoto řešení má své limity. Výhodou je snadnější výměna kola. Lepším řešením je použití průmyslového valivého ložiska, které zajistí hladký a přesný chod kola. Stavební kolečko opatřené valivým ložiskem klade menší odpor při jízdě a zpravidla má větší nosnost.
Proč rozdělujeme kolečka na stavební a zahradní? Důvodem je skutečnost, že na zahradě budeme s velkou pravděpodobností vozit objemnější, avšak lehčí materiály. Z tohoto důvodu mají zahradní kolečka větší korby při podobné nosnosti jako mají kolečka stavební. Nic však nebrání použití stavebního kolečka k odvozu listí či naopak použít zahradní kolečko na stavbě, pouze musíme dodržet maximální nosnost kolečka.
Povrchová úprava kolečka. Nejčastěji nalezneme v nabídce konstrukce opatřené barvou či pozinkováním. Pozink je o něco odolnější, hodí se tedy více na stavbu, nicméně v případě použití kvalitní vypalovací barvy se nemusíme bát trvanlivosti, tato úprava bývá též velmi odolná.
Proč vybrat kolečko u nás
Jsme přední český výrobce konstrukcí a dílů. Naše kolečka jsou propracována do posledního detailu a není na nich nic ošizeno. Sledujeme chování a vlastnosti našich výrobků v praxi a zavádíme inovace tak, abychom jejich užitnou hodnotu stále posouvali dopředu. Máme nejširší nabídku koleček na trhu s velkým výběrem typů s průmyslovým ložiskem. Jako jediní jsme do výroby zavedli kolečko s ergonomickým EURO rámem, u kterého se nemusíte tolik sklánět k držadlům. Na kola používáme kvalitní nafukovací pneumatiky, pro nenafukovací typy jsme zvolili jakostní pryžové pneumatiky s výrazným žebrováním, které umožňuje i nenafukovacímu kolu nadstandardní odpružení. Pochlubit se můžeme velkou barevnou škálou, v nabídce nemáme kolečka pouze černá či v barvě kovu, ale též modrá, zelená, červená... Pro výrobky opatřené barvou používáme výhradně nejjakostnější vypalovací barvy typu Komaxit, které zajistí dlouhodobě pěkný vzhled a odolnost proti korozi. Domníváme se, že z naší nabídky si vybere každý, i ten nejnáročnější zájemce. Pokud si přesto ze standardních typů nevyberete, umíme vám sestavit stavební či zahradní kolečko podle vašich požadavků.